Marketing wielopoziomowy znany również jako Multi Level Marketing lub network marketing, jest stosunkowo nową, ale najszybciej rozwijającą się formą handlu spośród wszystkich. W naszym kraju system MLM jest jeszcze mało znany,ale na jego wprowadzenie decyduje się coraz większa liczba firm działających w większych miastach. Spośród rozlicznych sektorów marketingu marketing wielopoziomowy wyróżnia się schematem promowania produktów i usług. Jego idea polega na naliczaniu premii przedstawicielom handlowym, czyli osobom biorącym na siebie odpowiedzialność za dostarczenie produktu do ostatecznego klienta. Dystrybucja produktu odbywa się jednak z wyłączeniem tradycyjnej sieci hurtowni i punktów detalicznych, gdyż produkt dostarczany jest klientowi własnoręcznie przez producenta lub jego przedstawiciela.
Producent nie marnując funduszy na kosztowne reklamy telewizyjne, radiowe czy inne, może przeznaczyć te pieniądze na wynagrodzenie dla przedstawicieli handlowych i dystrybutorów. Dzięki przejrzystemu systemowi wynagrodzeń przedstawiciele występujący w imieniu firmy mają lepszy bodziec do działania i znaczne obroty, którymi nie muszą się dzielić z żadnymi pośrednikami. Gwałtowny wzrost zainteresowania marketing wielopoziomowy zawdzięcza przekazywaniu sobie informacji przez coraz liczniejszą społeczność zadowolonych klientów. Dzięki temu następni zainteresowani mają coraz większe zaufanie do danego przedsiębiorstwa i jego produktów. Przeważnie przedsiębiorstwo prowadzące biznes MLM tworzy bazę aktywnych klientów. Każdy z nich wraz ze wzrostem ilości zakupionych produktów, dostaje coraz większe prowizje. Wypada zaznaczyć, że nie ma górnej granicy co do wysokości tej prowizji. Zadowoleni klienci polecają daną markę swoim znajomym i w ten sposób jest tworzona siatka klientów, którzy z upływem czasu zostają aktywnymi przedstawicielami handlowymi firmy. Jeśli praca w MLM ma generować znaczny dochód to podstawową rzeczą jest rozszerzanie sieci dystrybucyjnej. To w jej budowie znajduje się klucz do osiągania znacznych dochodów. Ponadto network marketing umożliwia zarabianie pieniędzy nie tylko producentowi czy usługodawcy, ale również innym ludziom, którzy zapragną zdobyć etat przedstawiciela handlowego. W tradycyjnym handlu za sprzedaż i promocje odpowiadają punkty handlowe, sklepy bądź różni eksperci od marketingu. W MLM nie ma tych elementów, dlatego liderzy, którzy utworzyli sprawnie funkcjonującą sieć dystrybucyjną, otrzymują współmierne do poziomu zamówień wynagrodzenie. Mówiąc prościej, każdy klient polecony przez przedstawiciela handlowego lub kogoś ze zbudowanej przez niego sieci dystrybucyjnej, przynoszą mu zysk. Uzyskuje on prowizję nie tylko od towarów i usług sprzedanych przez siebie, ale od wszystkich zakupów w całej grupie.
Wysokość wypracowanych zarobków jest więc nieograniczona. Liderzy pełnią tu właściwie czołową rolę, gdyż wielkość utworzonej przez nich sieci i poziom ich prężności przekłada się na faktyczny poziom sprzedaży w firmie. Jeśli sieć zbudowana przez lidera posiada regularne obroty, uzyskuje on tak zwany dochód pasywny. Znaczy to, że za raz stworzoną strukturę otrzymuje comiesięczne dochody wypracowane przez własną sieć. To właśnie chęć wypracowania dochodu pasywnego jest zachętą dla wielu osób, które myślą o rozpoczęciu działalności w MLM. Zapewne chętnych byłoby znacznie więcej, ale marketing sieciowy jest mało znanym określeniem, nie wspominając już o jego założeniach. Przyczyną takiej sytuacji jest mała ilość informacji na ten temat. Niezbyt dużo mówi się o tym w mediach, nie tworzy się na ten temat programów telewizyjnych ani audycji radiowych. W dodatku trudno jest gołym okiem ujrzeć możliwości płynące z MLM, a mylne opinie funkcjonujące w społeczeństwie odnośnie tej formy dystrybucji mają negatywny wpływ na jej skuteczność. Opinie o MLM są rozmaite i w dużej mierze są zależne od osobistych doświadczeń danych osób. Najbardziej niebezpieczną dla marketingu wielopoziomowego opinią, wynikającą głównie z niewiedzy, jest zarzut, że działają w charakterze piramid finansowych. Działalność MLM polega przede wszystkim na przekazywaniu danego produktu od producenta do klienta. Czasami zdarza się , że mnóstwo osób sprzedaje małe ilości lub kupuje konkretny produkt tylko dla siebie. Wynagrodzenia wiążą się z dystrybucją tego produktu. Natomiast piramida finansowa, to system wzorowany na MLM. Zysk przez nią uzyskiwany nie wypływa ze sprzedaży, ale z wpłat wpisowego, wpłacanych przez członków dołączających do struktury. Zyski osiągają tu tylko osoby stojące najwyżej w hierarchii czyli te, które dołączyły na samym początku stworzenia piramidy finansowej. Nie ma tu prawdziwego produktu, który ostatecznie trafia do klienta indywidualnego.
Wokół MLM narosło wiele mitów. Ludzie związani z tą dziedziną często opisują ją jako wspaniały twór biznesu i receptę na posiadanie wielkich i łatwych pieniędzy. Koncepcja ta często kusi ludzi niezbyt ambitnych i biernych . Osoby takie prędko rozczarowują się i rezygnują. Wypada pamiętać, że branża MLM nie jest wyjątkowa pod względem nakładów pracy od żadnej innej działalności gospodarczej. Są osoby, które fantastycznie sobie radzą i zarabiają duże pieniądze, ale są też tacy, którzy pomimo wysiłków wypracowują niezadowalające zyski. Jest to normalna działalność gospodarcza bazująca na dobrym schemacie bezpośredniej sprzedaży produktów. Jak w każdej działalności tak i tutaj trzeba włożyć dużo pracy i mieć choć odrobinę szczęścia. W branży tej działa prężnie niezliczona ilość firm. W ofertach znajduje się wszystko począwszy od chemii gospodarczej i kosmetyków, a skończywszy na żywności.
Bez względu na różne opinie, dla dystrybutorów jest to całkiem dobry sposób na zasilenie własnego budżetu.
Najnowsze komentarze